پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4860
-
الف
+

ده سال خاطره سازی با آی‌فیلم

امروز 18 شهریور ، 10 سال از راه اندازی شبکه آی‌فیلم  می گذرد.

امروز 18 شهریور ، 10 سال از راه اندازی شبکه آی‌فیلم می گذرد.
یک دهه فعالیت شبکه خاطره سازی که توانسته جایگاهش را به عنوان شبکه‌ای معتبر و شناخته‌شده در میان تعدد شبکه‌ها و انبوه مخاطب با موفقیت تثبیت کند و با وجاهت رسانه‌ای  خود درداخل وخارج از مرزهای ایران به نقطه کانونی خود از حیث تاثیرگذاری و مرجع رسانه‌ای نزدیک شود. شبکه ای که توانسته مخاطب را با خاطراتشان پیوند زده و فرصتی فراهم کند تا آنها به مرور بصری خاطرات تلویزیونی خود بپردازند. برنامه های این شبکه را میتوان به دو بخش عمده تقسیم کرد. بخش تامینی که شامل بازپخش سریال های تلویزیونی است و بخش تولیدی که به تولید برنامه های مستقل و متنوع این شبکه در ارتباط با ماهیت و ماموریت این شبکه برمی گردد. بویژه در چند سال اخیر شاهد تولید انواع برنامه های ترکیبی- تحلیلی در این شبکه هستیم که در کنار مجموعه های نمایشی این شبکه را به یک شبکه تخصصی نمایش و تفسیر سریالهای تلویزیونی بدل کرده است. برنامه هایی مثل، «سینما آی‌فیلم»،«خارج از کادر»، «گرامافیلم»، «شما و آی‌فیلم »، «فیلم نوشت»، «جلوه های سینمایی»، «تاریخ و سینما»،«بیابوم»، «پشت صحنه»،«نگاه آی‌فیلم »، «نما به نما» و.... که به وسیله آنها، آی‌فیلم توانسته در بخش تولید برنامه های گزارشی-تحلیلی گام های موثری بردارد.

تنوع این برنامه ها در نسبتی که آنها با ماموریت این شبکه دارند یک وضعیت وحدت در عین کثرت ایجاد کرده و این امکان را برای مخاطب فراهم می کند تا در کنار تماشای آثار نمایشی با رجوع به برنامه های تخصصی آی‌فیلم به درک بهتر از آنها دست یابد و اساسا در جریان فعالیتهای سینمایی و نمایشی قرار بگیرد. به عنوان مثال در برنامه «گرامافیلم» که سری اول آن روی آنتن این شبکه رفته، مخاطب اطلاعات جذابی درباره موسیقی های تیتراژ سریال هایی به دست آورد که با آنها خاطره داشته یا مثلا «سینما آی‌فیلم » به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشور می پردازد و فیلم های در حال اکران در سینما و موضوعاتی مثل میزان فروش هفتگی و روزانه فیلم ها را بررسی میکند.

سینما آی‌فیلم

در برنامه «پشت صحنه»، دوربین شبکه آی‌فیلم به پروژه های مختلف سینمایی، تلویزیونی و تئاترهای صحنه ای سرمیزند و ضمن ارائه اطلاعات مربوط به فیلم و سریالهای در حال تولید، با عوامل این پروژه ها به گفتگو می پردازد.

برنامه «شما و آی‌فیلم» هر هفته با یک موضوع جدید مهمان خانه مخاطبان می شود و ضمن بررسی آخرین وقایع فرهنگی و هنری با چاشنی طنز، مخاطب را با آخرین تغییرات در جدول پخش شبکه آگاه می کند، آی‌فیلم تلاش کرده تا در بازپخش سریال ها نیز به تنوع محتوا توجه کند و از این طریق سلیقه های مختلف مخاطب را در سریال بینی لحاظ نماید.

شما و آی‌فیلم
در جدول پخش سریال های آی‌فیلم  هم میتوان مجموعه های طنز و کمدی دید هم سریالهای تاریخی، هم سریالهای خانوادگی و هم مجموعه های اجتماعی. در واقع تعدد و تنوع سریال ها در کنار یکدیگر قرار گرفته تا هم طیف بیشتری از مخاطبان بتوانند با شبکه همراه شوند و هم سلیقه های مختلف بتوانند سریال مورد علاقه خود را از طریق این شبکه دنبال کنند.

شبکه آی فیلم در کنار بازپخش سریال ها، به تولید سریال و مجموعه های نمایشی هم پرداخته است. سریال های «یادآوری»، «آخرین ایست بازرسی»،«قاب خاطره» و «ملکاوان» از جمله این سریال هاست که با اقبال خوبی هم از سوی مخاطب همراه شده است.

یادآوری

یادآوری

قاب خاطره

قاب خاطره

ملکاوان

ملکاوان

پویا بودن سایت شبکه آی‌فیلم هم به ارتباط بین مخاطب و شبکه کمک کرده و مخاطبان این شبکه در عین حال میتوانند کاربران سایت و فضاهای مجازی این شبکه هم باشند و میتوانند به شکل سازمان یافته و برنامه ریزی شده، علایق خود را دنبال کنند. عملکرد این یک دهه نشان داد که این شبکه به خوبی توانست در میان مردم جای خود را باز کند و تثبیت شود. آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان داد شبکه آی‌فیلم نسبت به سال گذشته در بهار ۹۹ رشد ۴/۵ درصدی مخاطب را داشته است.

از سوی دیگر این شبکه در ابتدا با زبان عربی راه اندازی شد و  سپس کانال هایی به زبان های فارسی و انگلیسی تاسیس شدند. شبکه جدیدالتاسیس  آی‌فیلم۲ هم مختص به فارسی زبانان کشورهای همسایه است که سریال ها را به زبان فارسی و برنامه ها و میان برنامه ها را ویژه فارسی‌زبانان کشورهای همسایه پخش می کند. 

در واقع شبکه آی‌فیلم  توانسته مرزهای جغرافیایی خود را در بستر تاریخ و فرهنگ مشترک بگستراند و بی گمان هر جایی که یک فارسی زبان زندگی می کند، شبکه آی‌فیلم  می تواند ملجاء و پناه روحی او باشد. وقتی به حافظه تلویزیونی خود رجوع می کنیم خاطرات بسیاری را از تماشای شبکه آی‌فیلم  به یاد می آوریم و این نشان می دهد این شبکه فراتر از بازده زمانی ده ساله فعال و اثربخش بوده و در انجام ماموریت های خود موفق عمل کرده است. آی‌فیلم حالا دوست خانواده های ایرانی است.

به قلم سید رضا صائمی برای وبسایت آی‌فیلم

نظر شما
ارسال نظر